Home Sweet Home - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Tessa Jong - WaarBenJij.nu Home Sweet Home - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Tessa Jong - WaarBenJij.nu

Home Sweet Home

Door: Tessa Jong

Blijf op de hoogte en volg Tessa

26 November 2014 | Nederland, Hoorn

Inmiddels 7 maanden en veel verslagen, en fotoos verder zijn we weer thuis in ons koude kikkerlandje!
Natuurlijk zal ik bij deze het laatste deel van ons verhaal nog even vertellen!

19 Oktober zijn Tes en ik met de bus vertrokken richting Melbourne!
Deze busreis was echt killings!! .. 13 uur en geen eens wifi -.-
Maar eenmaal aangekomen in Melbourne was het het waard!
We verbleven in Nomads dus eerst moesten we het hostel zoeken. Natuurlijk hadden ze in dit hostel ook weer geen lift.. dus dat werd weer spierballen trainen en onze koffers de trap opslepen.

De eerste dag in Melbourne hebben we lekker gechillt, filmpje, lekker ontbeten&kleine wandeling gedaan om de stad een beetje te verkennen.
Dag twee hebben we een uitzicht gehad over melbourne vanuit de skytower&zijn we met de oldskool treintjes door de stad heen gereden!
Daarna hebben we nog ff lekker geshopt, want hiervoor is Melbourne ook een leuke stad. Je hebt enorm veel verschillende winkels , en de straatmuzikanten maken de sfeer!
S'avonds lekker sushi gegeten en sappies gedronken bij ons favo sapmannetje!!
Dag drie gingen we naar Philipisland!.. dit is een natuurreservaat met mooie natuur en ook wel pinguïns!
Het was echt een topdag, we hebben kangaroes gespot, weer souvies geshopt en pinguïns gezien!!! Je zag ze zo uit de zee komen rollen en naar hun 'hutje' toe waggelen , echt superschattig!
Dag vier zijn we halsoverkop naar Seaworld gegaan!
Het was erg mooi!! (maar natuurlijk weer niks vergeleken met snorkelen in great barrier reef haha)
De dag afgesloten met een soepie en een stokbroodje en optijd te bed!

Na ons Melbourne avontuur was het tijd om de trein te nemen naar het westen van Melbourne en onze camper op te halen!
Na een hoop gezoek en gedoe hadden we eindelijk het wicked terrein gevonden waar onze camper zou staan.
Ik weet niet hoe of wat degene die ons een 'Camper' heeft verhuurd een camper voor zich ziet.. maar in werkelijkheid was het dus een soort van Twingo waar een matras was ingepropt.
Maar vooruut .. het koekblik reed opzich wel lekker :) dus toch een klein voordeel!

Zodoende zijn we Melbourne uitgecrosd en hebben we de great oceanroad opgezocht!
Het was echt tof om in Australie rond te rijden, wel gek om aan de andere kant van de weg te rijden maar het went heel snel!

Na een mooie rit kwamen we bij onze eerste camping langs de great oceanroad aan!
Best trots, want we hebben de heleweg gereden en dat zonder 'TomTom' ^^
We hebben savonds effe de koffers bovenop het dak getilt, zeil erover.. toen een soepie gekookt met ons geweldige gasstelletje.. en toen de auto ingekropen en slapen!

De rest van de week langs de great oceanroad, hebben we enorm veel kilometers gereden, leuke campings bezocht, superveel mooie fotoos gemaakt van prachtige uitzichten langs de kust en we zijn zelfs nog ergens op een kermis beland!
Uiteindelijk waren we twee dagen te vroeg in Adelaide aangekomen, dus besloten we nog maar een stukje verder boven Adelaide te gaan kijken bij de Riverlands.
Hier hebben we ook weer enorm veel gereden en super mooie stukjes natuur bekeken!
Na 6 dagen werd het dan toch echt tijd om het toch inmiddels wel geliefde koekblikje weer terug te brengen naar Wicked.

We zaten op dat moment in Adelaide waar we drie nachten in Shakespears verbleven.
In Adelaide hebben we heel veel gewinkeld op de markt!
Die was echt superleuk, maar erg slecht voor de portomenee :P

Op zaterdag 01-11-2014 werden Tes en ik bij het shakespears hostel opgehaald voor onze outbacktour!
We waren vanzelf weer de enigen met een enorme koffer.. maar gelukkig mocht hij mee :)
We hebben een hele afstand gemaakt naar onze camping voor de eerste nacht. Het was enorm aan het waaien die dag, en we moesten buiten in 'Swags' slapen (dit is een soort zak die je om je slaapzak heendoet ter bescherming tegen kou, slangen, spinnen, regen etc.)
Het was ijs en ijs koud!!! Maar wel een hele ervaring om onder de heldere sterrenhemel in slaap te vallen!

Dag twee van onze tour hebben we weer 8 uur in de bus gezeten, met bizarre uitzichten!
Langs de weg heb je gewoon kilometers helemaal niks. Alleen afentoe een klein dorpje , en hier en daar kangaroes en emoes.
Deze dag zijn we richting Cooberpedy gereden waar we zouden overnachten in een mijn onder de grond.
Eenmaal aangekomen hebben we eerst onze bedden opgemaakt en zijn we daarna een opal mijn ingegaan om de kijken hoe opal gemaakt word. (Opal is een soort steen die van kleur veranderd, deze ontstaat door zon,grond en regen )
Savonds in de mijn onder de grond geslapen gelukkig in een lekker bedje!

Dag drie zijn we doorgereden naar een camping vlakbij Uluru waar we 2 nachten zouden overnachten.
Bij aankomst de swags in tenten gelegd, want er was een enorme zandstorm.
Snachts waaide de wind zo je slaapzakje in.. maar gelukkig kon ik gebruik maken van mijn 'Beschermflap' dus deze nacht echt als een mummie geslapen haha.
De volgende morgen zijn we naar Uluru gereden voor de zonsopgang en een kijkje van dichtbij!
Dit was echt ongelofelijk mooi.
Ook hebben we een rondleiding gehad door een centrum met aberigonal kunst. Dit was erg mooi om te zien.
Smiddags zijn we naar een gebergte gegaan vlakbij Ulurulu waar we deze hebben beklommen.

De volgende dag zijn we weer opnieuw naar de Ulurulu geweest, en dit keer om een wandeling te maken om de hele steen heen.
Savonds een zonsondergang bij Ulurulu bekeken, dus inmiddels valt deze steen niet te missen op mijn camera!

Dag 5 zijn we richting Kings canyon gereden.
Hier hebben we een lange rit heen gehad, en bij aankomst lekker gegeten en optijd naar bed omdat we er de volgende morgen weer om 4 uur uit moesten voor onze wandeling de berg op!
Zodoende de volgende morgen richting de 'Hartattack mountain' gereden waar we op moesten klimmen ...
Het was ongelofelijk zwaar.. halverwege dacht ik echt 'waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen??' maar eenmaal boven weet je weer waarvoor je het doet.
Het uitzicht valt gewoon niet te beschrijven zo mooi en peace vol!
We hebben hier een lange wandeling gemaakt, en uiteraard heeft mijn camera ook weer flink zijn best moeten doen.. maar dit is echt een plek om nooit meer te vergeten!

Dag 6 was helaas alweer de laatste van onze outbacktour.
Deze dag zijn we onderweggeweest naar Alice springs. Dit was echt bloedje heet!!!
Eenmaal aangekomen hadden we gelukkig weer een hostel, dus een chill bedje en hebben tes en ik heel wat spullen uitgezocht om weg te doen.
Tes opende haar handdoek.. waar inene een enorme bruin harige vogelspin uitviel!!!
Dit was toch echt wel ff een mini hart attack!
Maar gelukkig leven we nog :)

6 November zijn tes en ik weer opt vliegtuig gestapt terug naar Sydney voor nog een laatste weekje!
Hier hebben we weer ff gezellig een borreltje gedronken met alle toppertjes.. en heeeel veeeeel geshopt.. half australie ging met ons mee!
Maar evengoed, kwam er dan uiteindelijk toch echt een eind aan Australie na 6.5 maand daar gereisd te hebben.
We hebben de laatste dag nog een borreltje met lieke en met evelien gedaan.. en toen moesten we toch echt het vliegtuig in richting New zealand!

New Zealand is echt een wereld van verschil vergeleken met Australie.
Alles is groen, en heuvels!
Heel veel koeien, schapen en als cadeau een week lang regen.
Tes en ik hadden al een beetje het gevoel alsof we weer in nederland waren haha!
Toch evengoed, wat hebben we hier weer genoten. Het is een ongelofelijk mooi land, en ik zou er zo nog wel een keer heen willen gaan om meer te zien, want zeven dagen was toch wel een beetje veels te kort voor zon mooi land.

We hebben hier een camper bij Jucy opgehaald, en dit x begon het er meer op te lijken!
We hebben markten bezocht, lekker rondgereden over het noorder eiland, we zijn naar de Hobbittown geweest ( de filmstudio uit de Hobbit/Lord of the rings ) , en als klap op de vuurpijl hebben we nog een bungeejump gedaan van de Auckland bridge af!
Het was weer een enorme ervaring en zeker een aanrader!

Maar ook aan new zealand kwam alweer gauw een eind, en toen werd het toch echt tijd voor ons laatste avontuur....
Bangkokkie!!

Na een lange vlucht van 11 uur kwamen we aan in het Benauwde Bangkok. We hadden nog geen hotel dus we hebben op het vliegveld bij de touristen informatie een hotel geboekt bij een super lief thais vrouwtje!
Ze had het 'Mandarin' hotel voor ons geboekt, en eenmaal hier aangekomen was het een topverassing!
Het hotel was mega chill, en we werden van alle kanten in de watten gelegd.
We zijn deze dag direct lekker ons bedje ingegaan om wat energie op te doen!

Dag 1 zijn we optijd ons bed uitgegaan voor een Tempeltour!
onze gids met chauffeur kwam ons ophalen, en zo werden we van tempel naar tempel gebracht. Dit was echt super gaaf!!
Iedere tempel is weer anders.
Ook werden we naar een paar souvenier winkeltjes gebracht maar dit was niet helemaal wat we zochten.. ze boden ons aan om kleding te laten maken haha.
Savonds hebben we lekker gegeten in het hotel, en heb ik uitgevonden dat ik toch beter geen spicy salad in thailand kan bestellen...
Het was zo verschrikkelijk heet, dat zelfs mn tanden zeer deden!!!
Savonds zijn we naar Asia theque geweest. Een superleuke nachtmarkt in bangkok. Hier hebben we ons sufgekocht aan souveniers, en zijn we aan het einde van de avond nog een ritje in het reuzenrad geweest!

Dag twee gingen we een fietstocht doen door bangkok met 'Co van Kessel'. Dit was echt hartstikke leuk. Op deze manier zie je echt het stadsleven een een beetje het leven buiten de stad.
Het is gewoon bizar hoe het verkeer daar is.. en hoe de mensen leven.
Er word op straat gekookt, je ziet hordes met scootertjes de stad door scheuren, heel veel marktkraampjes waar ze dingen verkopen noem maar op!
De tocht duurde drie uur lang en is een echte aanrader voor mensen die een paar dagen Bangkok doen.
Savonds zijn we verwend in de spa met een voeten,handen en rug\nekmassage en hebben we nog lekker een half uurtje in de kruiden sauna gezeten.
Daarna lekker te bed.

Dag drie zijn we smorgens vroeg opgehaald door een tourguide om naar de floatingmarket te gaan.
Het was ongeveer een ruim uurtje rijden en bloedheet.
Eenmaal aangekomen werden we met een speedbootje richting de markt gevaren. ( het is opvallend wat voor motors erachter de bootjes hangen.. het lijken we auto of vrachtwagen motorblokken)
De markt was echt geweldig. Allemaal mensen in lange bootjes volgeladen met spullen, ze koken erin, ga zo maar door.
We hadden een boottochtje gehuurd, dat houd in dat een thai je in zijn bootje tussen de markt door vaart.
Dit was echt enorm leuk! en een hele ervaring.
Uiteindelijk hebben we aan land nog even lekker geshopt en toen zijn we doorgereden richting de olifanten.
We kwamen aan bij een farm waar ze dertien olifanten hadden. Op iedere olifant zat een bakje waar je in kon zitten voor een ritje!
Het was echt bizar maar wel enorm gaaf. Wat zijn het mooie dieren en wat zijn ze groot!!
Na een lange dag zijn we weer terug gebracht richting de stad en omdat we nog tijd over hadden leek het ons ook leuk om nog naar de grootste markt van de wereld te gaan 'Chacuchak'.
Deze markt bestond uit honderden kraampjes en was ook weer een slechte voor de portemenee maja je bent maar 1 x in bangkok!
Savonds hebben we lekker gegeten en nog een filmpje in bed gekeken.

Dag vier alweer de laatste dag in Bangkok voordat we naar huis zouden vliegen!
Deze dag hebben we lekker helemaal niks uitgevoerd. Alleen maar filmpjes gekeken, geslapen en roomservice gebeld. Zodat we een beetje uitgerust waren voor onze lange vlucht terug naar huis!

24 November, de dag dat we naar huis vlogen.
Wat was ik zenuwachtig. Ik heb amper geslapen in het vliegtuig en de reis leek wel een eeuwigheid te duren!
Maar eenmaal op Schiphol aangekomen hoorde ik die meiden al gillen en hezen ze de spandoekken op!
Wat een geweldig moment was dit. Eerst pap en mam in mn armen, toen mijn lieve vriendje pee, en toen nog effe een dikke groepsknuffel met de moidjes!
Savonds lekker kaassouflees gegeten en kadootjes uitgedeeld.. en de meiden kwamen vanzelf nog even gezellig een borreltje halen!

Aan alle avonturen komt weer een eind, maar een mooier ontvangst had ik me niet kunnen wensen!
Tis heerlijk om weer bij mijn toppertjes thuis te zijn!

Inmiddels is het nu weer wennen aan de kou, en spullen sorteren haha..
Ik mis iedereen die ik in Australie ontmoet heb en een toffe tijd mee heb gehad, Maar we gaan in Nederland gewoon nog weer lekker een borreltje doen!
Wat een geweldige reis hebben we gemaakt, en wat een ervaring zijn we rijker!
Australie, New zealand&Bangkok.. Jullie waren geweldig!!! BEDANKT!